voedingsmiddelen die afvallen bevorderen

25 voedingsmiddelen die afvallen bevorderen

Voedingsmiddelen die afvallen bevorderen

Ben je op zoek naar vetverbrandende voedingsmiddelen die je helpen op het gewenste gewicht te komen? Lees dan verder, want in dit artikel kom je heel wat voedingsmiddelen die afvallen bevorderen tegen.

Het is geen geheim dat afvallen niet het makkelijkste is om te doen. Op Startmetafvallen.nl vind je gelukkig heel wat informatie om je in de goede richting te sturen. Zo valt er voldoende te lezen over sporten, maar lees je ook dat de juiste voeding het belangrijkste is. Je kunt nog zoveel sporten, maar met een ongezond eetpatroon zul je weinig tot geen resultaat zien. Daarom hebben wij een lijst opgesteld met maar liefst 25 voedingsmiddelen die afvallen bevorderen.

Slimmer eten

Een groot misvatting van diëten is dat je veel minder moet eten. Je moet simpelweg slimmer eten. Door onderstaande voedingsmiddelen te combineren tijdens je maaltijden krijg je geen hongergevoel, maar krijgt je lichaam wel gunstige koolhydraten, eiwitten en vetten binnen.

gezond eten vs fastfood | startmetafvallen.nl

Acai bessen

Acai bessen is het eerste product dat je tegenkomt in de lijst met voedingsmiddelen die afvallen bevorderen. Waarom? Omdat in acai bessen antioxidanten zitten die de stofwisseling stimuleren. Door het stimuleren hiervan wordt gewichtsverlies mogelijk gemaakt. Verder zouden de bessen er onder andere voor zorgen dat het vetpercentage wordt verlaagd en een hongergevoel wordt onderdrukt.

Appels

Appels bevatten pectine. Pectine is een oplosbare vezel die een hongergevoel tegengaat, net als bij veel andere voedingsmiddelen uit deze lijst. Daarbij komt kijken dat een appel gemakkelijk te combineren is met andere producten tijdens je ontbijt of lunch. Verder kun je het uiteraard ook als tussendoortje meenemen naar school, je werk of voor onderweg.

Avocado

Avocado’s hebben dezelfde werking als appels, namelijk je lichaam vertellen dat je geen honger meer hebt. Dit komt doordat een avocado vol zit met vezels, vetten en eiwitten. En net als een appel kun je een avocado goed combineren tijdens je ontbijt of lunch. Wat denk je van een broodje ei met tomaat en avocado? Klinkt goed toch?

avacado is voedingsmidellen die afvallen bevorderen

Blauwe bosbessen

Met de blauwe bosbessen vind je de tweede soort bessen in de lijst met voedingsmiddelen die afvallen bevorderen. Blauwe bosbessen bevatten namelijk heel wat vezels en weinig calorieën. Neem een handje bosbessen als een gezond tussendoortje of doe het in je havermout, yoghurt of kwark.

Boerenkool

Boerenkool zit boordevol goede voedingsstoffen, zoals vezels en ijzer. Of je het nu als stamppot binnen krijgt of mengt door een salade, met boerenkool bevorder je hoe dan ook gewichtsverlies.

Donkere bladgroenten

Donkere bladgroenten hebben een positief effect op je stofwisseling. Dit komt doordat het een hoog gehalte aan ijzer bevat. En het fijne van donkere bladgroenten, zoals spinazie, is dat je het gemakkelijk kunt combineren met bijvoorbeeld een salade of tijdens het avondeten.

Eieren

Als je een lijst opstelt met voedingsmiddelen die het afvallen bevorderen zijn er een aantal producten die absoluut niet mogen ontbreken. Eén daarvan zijn eieren. Naast het feit dat je ze op verschillende manieren kunt bereiden, zoals gebakken, gekookt en scrambled, hebben eieren nog een groot pluspunt. Eieren bevatten voldoende goede eiwitten en niet zoveel vetten.

eieren voor ontbijt

Gember

Misschien niet de favoriet van iedere lezer, maar het is geen verrassing dat gember een positieve bijdrage levert aan gewichtsverlies. Zo heeft gember een geneeskrachtige werking, stimuleert het de stofwisseling, verhoogt het je lichaamstemperatuur en houdt het je eetlust onder controle. Dit zeggen wij niet alleen, want hier is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en het resultaat was dat het bijdraagt tijdens het afvallen. Genoeg redenen voor ons om gember op te nemen in dit artikel met voedingsmiddelen die afvallen bevorderen.

Griekse yoghurt

Het komt waarschijnlijk niet als verrassing wanneer we je vertellen dat yoghurt helpt bij het afvallen. Griekse yoghurt bevat veel proteïne en hiermee voedt je als het ware de spieren die calorieën verbranden. Als tip willen we je wel meegeven om te kiezen voor magere Griekse yoghurt. Tijdens het afvallen is dit een betere keuze dan de normale variant.

Griekse yoghurt met bessen

Groene thee

Hierboven heb je eigenlijk alleen maar voedsel voorbij zien komen, maar dat betekent uiteraard niet dat je met thee en andere dranken je vetpercentage niet kunt verminderen. Uit een studie uit 2013 is namelijk gebleken dat door het drinken van groene thee je je lichaamsgewicht kunt verlagen. Combineer dit met andere voedingsmiddelen uit deze lijst en je zult snel het gewenste resultaat terugzien.

Havermout

Een groot voordeel van havermout is dat het vol zit met koolhydraten die langzaam worden vrijgegeven. Hierdoor krijg je door het eten van havermout een langdurig verzadigd gevoel. Net als bij de werking van gember is er ook onderzoek gedaan naar de bijdrage van havermout. Uit onderzoek bleek dat deelnemers die havermout als ontbijt namen minder honger hadden dan de deelnemers van het onderzoek die ontbijtgranen als ontbijten aten.

Hete pepers

Wist je dat pittig eten ook een positief effect kan hebben op gewichtsverlies? Dit komt doordat pittig eten zoals hete pepers de stof capsaïcine bevat. Capsaïcine zorgt er voor dat je eetlust beter onder controle kunt houden. Dus wanneer je hete pepers, maar ook bijvoorbeeld chilipoeder of cayennepeper toevoegt aan je maaltijden, bevorder je het afvallen.

Komkommers en tomaten

Op de dertiende plaats van onze lijst met de voedingsmiddelen die afvallen bevorderen vind je komkommers en tomaten. Ze hebben beiden namelijk dezelfde werking en dat is het bevorderen van de spijsvertering. Daarbij komt kijken dat zowel tomaten als komkommers weinig calorieën bevatten en veel water. En de calorieën die ze bevatten zijn negatieve calorieën. Dit houdt in dat het lichaam meer calorieën verbrandt tijdens de vertering.

Lijnzaad

Lijnzaad is rijk aan eiwitten, vitamines en andere stoffen die het metabolisme stimuleren. In andere woorden: lijnzaad verlaagt de kans op aandoeningen zoals obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten. Ook naar de werking van lijnzaad is onderzoek gedaan. Zo is uit een studie uit 2019 gebleken dat bij muizen de werking van het metabolisme toenam. Dit was het gevolg van de inname van lijnzaad. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat lijnzaad ook een positief effect had op het bestrijden van andere ziektes, zoals neurologische aandoeningen, osteoporose, kanker en nog een aantal andere ziektes. Al met al is lijnzaad ontzettend gezond en kan het dus bijdragen aan het afvallen. Niet vreemd dus dat lijnzaad tot de voedingsmiddelen die afvallen bevorderen behoort.

Linzen

Net als lijnzaad is wetenschappelijk bewezen dat linzen een positief effect bijdraagt aan een gezonde levensstijl. Uit een studie uit 2016 bleek dat linzen een belangrijke factor is bij het behandelen en het voorkomen van het metabool syndroom. Verder bevat het voedingsmiddel veel eiwitten en vezels, wat leidt tot een gezonder maag- en darmstelsel.

Noten

Hoewel noten redelijk hoog is aan calorieën, helpen ze ook een hongergevoel te onderdrukken. Daarom is een handvol noten als tussendoortje zeker geen slechte keuzen. Let er wel op dat je voor natuurlijke noten kiest in plaats van gezouten. Verder kun je noten ook pletten en mengen door je yoghurt, cornflakes of salades.

noten als gezond tussendoortje

Olijfolie

Olijfolie bevat een hoge concentratie aan verzadigde vetten. Daardoor is het een goede manier om mee te koken of door je salade te mengen wanneer je wilt afvallen.

Paranoten

We gaven hierboven al aan dat noten één van de voedingsmiddelen die afvallen bevorderen is, maar we willen paranoten in het bijzonder uitlichten. Paranoten zijn rijk aan selenium. Selenium is een mineraal dat een positief effect heeft op je stofwisseling en de immuunfunctie. Verder bevat het gezonde vetten en eiwitten en voorkomt het een hongergevoel. We gaven het eerder al aan dat noten tamelijk veel calorieën bevatten en dat geldt ook voor paranoten. Neem het dus met mate.

Pindakaas zonder suiker

Misschien een vreemde eend in de bijt, maar pindakaas (met mate) kan helpen bij het afvallen. Je moet dan wel voor de suikervrije variant kiezen. Pindakaas bevat namelijk enkelvoudige verzadigde vetten die zorgen dat de spiergroei wordt gestimuleerd. Ook helpt het bij de vetverbranding. Net zoals sommige andere producten uit deze lijst moet je dit wel met mate eten. Beperk de inname van suikervrije pindakaas tot maximaal drie eetlepels per dag.

Pompelmoes

Uit onderzoek is gebleken dat ook pompelmoes kan bijdragen aan gewichtsverlies. Dit komt doordat het fruit moleculen bevat die het metabolisme versnellen en een hongergevoel weet te voorkomen.

Quinoa

We komen aan het einde van de lijst met voedingsmiddelen die afvallen bevorderen, maar niet voordat we je attenderen op quinoa. Het is rijk aan vitamines, mineralen, proteïnen en bevat daarnaast weinig calorieën.

Spinazie

We gaven aan het begin van dit artikel al aan dat donkere bladgroenten een positief effect hebben op afvallen, maar we willen spinazie uitlichten. Naast dat het boordevol gezonde voedingsstoffen zit, gaat het ook een hongergevoel tegen. Een tip is om sla te vervangen door spinazie.

spinazie behoort tot voedingsmiddelen die afvallen bevorderen

Water

Uiteraard mag water niet ontbreken. Het is misschien een beetje vanzelfsprekend, maar door voldoende water te drinken help je bij het verliezen van lichaamsgewicht. Door water te drinken hydrateer je jouw lichaam en hou je minder vocht vast.

Wilde zalm

Kan men jou blij maken met een lekker stukje verse vis? Dan word je waarschijnlijk gelukkig als we vertellen dat wilde zalm tot één van de voedingsmiddelen behoort die het afvallen kan stimuleren. Het zit namelijk boordevol eiwitten en gezonde vetten. Om het nog lekkerdere te maken kun je tijdens het bakken regelmatig de zalm bestrooien met lekkere viskruiden.

gezonde zalm salade

Zoete aardappelen

We sluiten de lijst af met zoete aardappelen. Ze zijn rijk aan bètacaroteen, dit is een antioxidant dat stress en ontsteking bestrijdt die gepaard gaan met vetopslag. Een ander product dat veel bètacaroteen bevat is boerenkool, dat je terugvindt op plaats vijf van deze lijst.

We hopen dat je wat bent opgeschoten met deze lijst en weten dat we meerdere voedingsmiddelen niet hebben benoemd, maar we vonden een lijst 25 voedingsmiddelen die helpen bij het afvallen meer dan genoeg.

Als laatst helpen groene smoothies en dieet shakes ook bij het afvallen. Daarom hebben wij een lijst opgesteld met gezonde en lekkere recepten voor groene smoothies en dieet shakes die je eenvoudig kunt maken.

Deze vind je misschien ook leuk

Afvallen en sporten volhouden

Sporten & afvallen volhouden: 15 effectieve tips

lekkere dieet shakes recepten en smoothies

Groene smoothies & dieet shakes recepten

Tips om buikvet te verbranden

Vrouw wandelt door het bos

Afvallen met wandelen? Dit moet je weten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *