Afvallen en sporten volhouden

Sporten & afvallen volhouden: 15 effectieve tips

Sporten & afvallen volhouden: bekijk onze 15 effectieve tips

Een probleem wat veel mensen ondervinden; het niet kunnen volhouden van sporten en afvallen. Waarom is het dat een groot deel van de mensen hun doelen niet kunnen behalen en vroegtijdig opgeven? Hoe kun je dit vermijden? En wat moet je doen als het tegenzit? Door middel van dit artikel geven wij antwoord op deze en vele andere vragen. Daarnaast hebben wij essentiële tips opgesteld, waarmee jij wel jouw doelen gaat behalen.

Waarom is het volhouden van sporten en afvallen zo lastig?

Je begint na een periode van inactiviteit met goede hoop weer te sporten en bent er zeker van dat het deze keer wel gaat lukken. Je hebt gezonde recepten gevonden en je eerste sessies in de sportschool verlopen top. Je hebt er veel plezier in en merkt al snel vordering. Dit ondervindt bijna iedereen en dit is ook niet het lastige gedeelte. Maar na de eerste weken ondervind je minder vordering en worden de trainingssessies in de sportschool eentonig.

Op dit moment heb je twee mogelijkheden; opgeven en terugvallen in je oude gewoontes of manieren vinden waardoor je weer enthousiast wordt tijdens het sporten. Na het volgen van onderstaande tips garanderen we je dat je voor de tweede optie zult kiezen.

Sporten en afvallen tips

Intrinsieke motivatie versus extrinsieke motivatie

Voordat je de tips gaat volgen, is het belangrijk dat je het verschil weet tussen extrinsieke- en intrinsieke motivatie. Bij intrinsieke motivatie sport je omdat je het leuk vindt en komt er geen druk van buitenaf. Wanneer deze vorm van toepassing is, is het natuurlijk een stuk eenvoudiger om vol te houden. Extrinsieke motivatie is wanneer de motivatie niet vanuit jezelf komt. Je gaat dan enkel afvallen en sporten om achteraf bijvoorbeeld goedkeuring te krijgen van andere personen. Dit maakt het afvallen en sporten op lange termijn haast onmogelijk.

Stel een duidelijk doel

Dit is de eerste tip die we je meegeven. Maar dit is zo belangrijk dat we deze tip willen uitlichten en geldt namelijk niet alleen voor sporten en afvallen. Of je nu wilt afvallen, een bedrijf wilt opbouwen, iets nieuws wilt leren, het is belangrijk dat je van te voren je doel(en) goed formuleert. En hiermee moet je duidelijk zijn en niet: ik wil afvallen en meer sporten. Stel voor jezelf meerdere doelen en werk daar naar toe. Geef per doel aan hoelang je jezelf hiervoor de tijd gunt. 

Volhouden in moeilijke tijden

Sporten en afvallen volhouden in mindere tijden is enorm lastig. Zelfs de meest ervaren sporters hebben dagen er tussen zitten dat hun hoofd er niet naar staat. Echter, zullen zij zich gewoon aan hun vaste ritme houden. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ook jij kunt jezelf hiertoe motiveren. Voer onderstaande tips uit en wij geloven dat het helemaal goed zal komen.

Gezonde producten

15 Effectieve tips om het sporten en afvallen vol te houden

Tip 1: Zorg voor genoeg slaap

Om sporten en afvallen vol te houden is een goede nachtrust ontzettend belangrijk. Een gebrek aan slaap zorgt voor een mindere wilskracht. Hoeveel uur genoeg slaap is, is voor ieder persoon verschillend. Echter, gemiddeld heeft een volwassen persoon tussen de zes en negen uur slaap nodig.

Tip 2: Verminder je alcohol inname

Houd je wel van een goed feestje? En drink je dan een lekker drankje? Alcohol is een boosdoener en daarom belangrijk dat je minder alcohol moet consumeren. Helemaal stoppen hoeft niet, want je mag jezelf zo nu en dan wel belonen, maar probeer dit zo minimaal te houden.

Tip 3: Betrek je omgeving bij het afvallen

Het betrekken van je omgeving wordt vaak onderschat, maar dit kan je wel enorm helpen. Naast dat vrienden en familie je kunnen motiveren, wanneer je er even doorheen zit, kunnen ze er ook rekening mee houden om niet voor je neus wat lekkers op tafel te zetten.

Tip 4: Controleer je eetpatroon

Ben je in de afgelopen periode aangekomen? Het kan zijn dat je gewoon van lekker eten houdt, maar vraag jezelf af of er misschien meer achter zit. Vaak eten mensen meer/ongezonder wanneer ze niet lekker in hun vel zitten. 

Tip 5: Voeg gezonden producten aan je maaltijd toe

Deze tip is natuurlijk vanzelfsprekend, maar we vonden het belangrijk om dit toch te vermelden. Wanneer je niet een dieet wilt volgen, is het toch belangrijk dat je voldoende groente en andere gezonde producten toevoegt aan je maaltijden.

Tip 6: Voorkom verleidingen

Lekker Netflix kijken met je familie of vriend of vriendin, dan is de verleiding groot om er iets lekkers bij te pakken. Het is belangrijk dat je de verleiding weerstaat. Daarom is het ook zo ontzettend belangrijk om je omgeving hierbij te betrekken.

Tip 7: Sporten op vaste dagen

Om sporten en afvallen vol te kunnen houden is het belangrijk dat je een vast ritme hebt. Wat bij ons persoonlijk erg helpt, is om te sporten op vaste dagen. Dit geldt niet alleen voor als je wilt gaan afvallen tijdens het sporten, want wij zijn tegenwoordig voornamelijk bezig met krachttraining, maar houden nog steeds elke week een vast schema aan.

Tip 8: Doel behaald? Beloon jezelf

Eerder gaven we al aan dat het vaststellen van doelen belangrijk is. Heb je een vooropgesteld doel bereikt, dan mag je jezelf wel belonen met iets kleins.

Tip 9: Intrinsieke motivatie, doe het voor jezelf

Om het goed vol te kunnen houden is het belangrijk dat je het voor de juiste reden doet. En dat is dat jij zelf wilt afvallen of dat jij meer wilt sporten. Sommige willen afvallen om goedkeuring te krijgen van andere mensen. Dit is de verkeerde reden en zorgt ervoor dat je waarschijnlijk na een bepaalde tijd opgeeft.

Tip 10: Vraag jezelf af waarom je wilt afvallen

Voordat je begint is het belangrijk om bij jezelf na te gaan waarom je wilt afvallen en meer wilt gaan sporten. Wat zijn je doelen? Wat wil je bereiken? Binnen wat voor termijn wil je deze doelen bereiken? Schrijf de antwoorden op deze vragen voor jezelf op.

Tip 11: Samen afvallen en sporten

Gedurende het proces zul je momenten meemaken, waarbij je het even niet meer ziet zitten. Wanneer je samen met een vriend, vriendin of familielid aan jullie gezamenlijk doelen werken, is de kansen op slagen vele malen hoger. Dus kijk in je omgeving of er iemand is waarmee je samen wilt gaan afvallen. Je kunt dan jullie resultaten vergelijken en elkaar motiveren op mindere momenten.

Tip 12: De weegschaal moet geen obsessie worden

De weegschaal moet geen obsessie worden. Veel mensen staan in het begin dagelijks op de weegschaal om te kijken of ze vooruitgang hebben geboekt ten opzichte van de dag ervoor. Wij raden aan om één a twee keer per week jezelf te wegen. Waarom? Omdat een gezondere levensstijl naast vetverbranding ook spieropbouw met zich meebrengt. Daardoor zegt je gewicht ook niet altijd alles.

Tip 13: Denk op lange termijn

Denk op lange termijn om sporten en afvallen vol te kunnen houden. Wij weten ook wel dat iedereen het liefst zo snel mogelijk zijn of haar overtollige kilo’s kwijt wilt raken. Maar het denken op korte termijn komt het proces vaak niet ten goede. Kijk niet alleen naar de kilo’s die je bent kwijt geraakt, maar ook naar veranderingen die je hebt aangebracht in je levensstijl. Heb je bijvoorbeeld de hele week niet gesnoept, terwijl je doorgaan dagelijks aan het snoepen was, dan kun je daar trots op zijn en zul je met een gezonde levensstijl je lichaam vanzelf in positieve zin zien veranderen.

Tip 14: Wees niet te extreem

Wanneer je te streng voor jezelf bent, zul je het waarschijnlijk niet volhouden. Een regel die door veel mensen wordt aangehouden is de 80-20% regel. Eet 80% gezond en kies 20% voeding dat je erg lekker vindt. Deze 20% hoeft natuurlijk niet altijd ongezond te zijn. 

Tip 15: Niet opgeven

En de laatste tip die we je willen meegeven om meer te sporten en af te vallen is: niet opgeven! Makkelijker gezegd dan gedaan, maar onthoud waarvoor je het doet. Lees je doelen regelmatig door.

Samenvatting

– Veel mensen geven sporten of afvallen op omdat het nieuwe ervan af is en de trainingssessies eentonig worden
– Het verschil tussen Intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie
– Stel belangrijke doelen op
– Waarom volhouden in mindere tijden vaak fout gaat
– Tip 1: Zorg voor genoeg slaap
– Tip 2: Verminder je alcohol inname
– Tip 3: Betrek je omgeving bij het afvallen
– Tip 4: Controleer je eetpatroon
– Tip 5: Voeg gezonden producten aan je maaltijd toe
– Tip 6: Voorkom verleiding
– Tip 7: Sporten op vaste dagen
– Tip 8: Doel behaald? Beloon jezelf
– Tip 9: Intrinsieke motivatie, doe het voor jezelf
– Tip 10: Vraag jezelf af waarom je wilt afvallen
– Tip 11: Samen afvallen en sporten
– Tip 12: De weegschaal moet geen obsessie worden
– Tip 13: Denk op lange termijn
– Tip 14: Wees niet te extreem
– Tip 15: Niet opgeven

Wil je jouw trainingen leuker maken? Wij hebben een opsomming gemaakt van 35 fitnesskanalen op Youtube waarmee je jouw sportdoelen zult bereiken.

Deze vind je misschien ook leuk

lekkere dieet shakes recepten en smoothies

Groene smoothies & dieet shakes recepten

Tips om buikvet te verbranden

voedingsmiddelen die afvallen bevorderen

25 voedingsmiddelen die afvallen bevorderen

Vrouw wandelt door het bos

Afvallen met wandelen? Dit moet je weten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *